مصاحبه در هفته سوم مهر 92 با هفته نامه ِنقد حالِ کرمانشاه

محمدرضا کلهر در مصاحبه با هفته نامه ِنقد حالِ کرمانشاه

مخاطبان تخصصی ادبیات ، اندک شده اند.

مصاحبه از سید مهران موسوی احمدی

..

1-   «محمدرضا کلهر» بعد از چندین سال وقفه در انتشار آثارش، در طی یکسال اخیر 8 عنوان از مجموعه اشعار و داستان‌هایش را منتشر کرده است. دلیل این وقفه هرچه که باشد مسلماً بر روی ذهن مخاطب تأثیر خواهد گذاشت، به نظر شما این امر برای یک نویسنده مطلوب است یا خیر؟

واقعاً مطلوب نیست! این وقفه و عدم انتشار اگر مقداری از جبر زمانه از آن جمله استطاعت مالی و... نشأت می‌گیرد اما دلایلی روانی همچون دلسردی هم موثر و دخیل بود. فضای نشر موجود و تیراژ اندک آثار به حتم برندگان نوبل را دلسرد می‌کند چه رسدبه نویسندگان شهرستانیِ شهری محروم!

2-  داستان‌های سه اپیزُدیک "بعد از دشت اول صبح" و "یک‌وقت می‌بینید" شما برای خوانندگان بسیار متنوع می‌نماید. تا چه حدی در آثار خود به «خواننده محوری» اهمیت می‌دهید؟

پارامترها و اصولی چون؛ «Plotطرحِ» مستتر مثلاً در داستانی برای کشف خواننده- همچون داستان های ارنست همینگوی - ، Plot ِحذفی و حدس زدن آن، و اساساً به سخره گرفتن خودِ  Plot – آن‌طور که در داستان های پُست مدرن اصیل – مثلاً براتیگان - می خوانیم و حتی فصول نانوشته یا فضای خالی برای تعمق خواننده و متن سپید بینا متنی، حتی ارجاعات بینا متنی، استعاری کردن آوانگاردِ استعارهِ هنری -که به باوری تمام زبان هنر، استعاری است- و کوشش هایی از این دست همیشه زیبا و زینده بوده است. البته گاهی هم نویسنده دوست دارد به ضرورت خیلی سرراست حرفش را بزند! اما بی مشارکت و تشریک مساعی مخاطب، اثر هنری هیچ نیست و مخاطب همیشه محق بوده است. حق دارد در این روزگار رنگین که به قول شاملو «کاغذِ دیوارپوش هم باید زیبا باشد» داستانی بخواند که دوستش بدارد و زیبایش بداند! و درآن شریک باشد و سهم خود را مطالبه کند! هر نویسنده ای، خواننده را دست کم بگیرد، دست کم گرفته خواهد شد؛ رسم روزگار این است! بر این قرار، سعی شده است داستانهایِ "بعد از دشت اول صبح" و "یک‌وقت می‌بینید"بدین قرار باشد!

... و... و ...و...


 24- و سخن پایانی؟

برخی آثار این قلم همچون «هنر زیبای داستان کوتاه» پژوهشی بیست ساله درباره داستان، «منظر ممنوع» و «آن حلزون، آن حلزون محزون» دفترهای شعر و نیز کتاب «ترانه‌ها » و «جلد سوم داستانهای سه اپیزدیک» و... نه تنها تایپ ، صفحه بندی و ... آماده و مهیای انتشار می‌باشند، امیدوارم ناشری شایسته با توزیع مناسب و البته منصف برای شان پیدا شود ورنه آنها را بعد از کسب مجوز در اینجا به ناگزیری به ناشران فرا-مرزی خواهم سپرد، ظاهراً جز این نمی توان کاری کرد که به تقدیری ناخواسته ما خود از کتاب خویش باید محروم شویم و این خیلی غم انگیزاست. هیچ...

در پایان ممنون از شما مهرانِ گرانمایه، که با علایق راستینت در ادبیات، خاطرنشان می‌کنی که به نسلِ نوآمده بایستی امیدواربود، موفق باشید.

نسخه کاملِ مصاحبه

در هفته نامه «نقد حال»کرمانشاه

هفته سوم مهرماه هزار و سیصد و نود دو خورشیدی

-----------------------------------------------------------------------------

در حاشیه:

درود بر داستان کوتاه

آلیس مونرو 83 ساله (Alice Munro)‏ (متولد ۱۰ ژوئیه ۱۹۳۱) نویسنده کانادایی‌ معاصر   جایزه نوبل ادبیات  امسال - سال ۲۰۱۳ - را کسب کرد. آکادمی سوئد مونرو را «استاد داستان کوتاه معاصر» توصیف کرد.

/ 0 نظر / 20 بازدید